Hírek
2013. Február 23. 05:00, szombat |
Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség
Fókuszban a tisztességtelen és agresszív kereskedelmi gyakorlatot folytató cégek

A fogyasztóvédelmi felügyelőség kiemelt hangsúlyt fektet a tisztességtelen és agresszív kereskedelmi gyakorlatot folytató cégek szűrésére, valamint a fiatalok bevonásával indított ellenőrzésekre. A Zala Megyei Kormányhivatal szakigazgatási szerve igazgatója, Molnár Sándor a 2012-es év tapasztalatait értékelte a Rádió Orient stúdiójában.
2012-ben a Zala megyei felügyelőség a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság által meghatározott terv és iránymutatás szerint végzett ellenőrzéseket. Majdnem háromszáz esetben állapítottak meg szabálytalanságot, ami közel harmincnyolc százalékos arányt jelent. A telefonos ügyfélszolgálathoz kilencszáz panasz érkezett, és száznyolcvankilencen keresték meg személyesen a felügyelőség dolgozóit. A legtöbb esetben jótállási, szavatossági problémákkal, a gáz és áram számlázásával kapcsolatban nyújtottak be panaszt. Egyre több beadvány érkezik az elektronikus kereskedelmi termékekkel kapcsolatban. A gáz és áramszolgáltatók kivételével a megkeresések kis,- és középvállalkozók termékeivel vagy szolgáltatásaival kapcsolatosak.
A nemzeti fogyasztóvédelmi hatóság elrendelt témavizsgálatainak megfelelően hatszázharminckilenc vizsgálatot indítottak, melyek egyötöd részében találtak jogsértést. Szavatossággal, jótállással, árubemutatókkal kapcsolatban ellenőriztek, de kiemelt fontosságú volt a csecsemő,- és kisgyermek ruházati cikkek, vagy a veszélyes termékek kivonásának felügyelete is. Helyi kezdeményezésre is indítottak vizsgálatokat, melyek közül kiemelten figyelték a kiskorúak dohányáruhoz és alkoholhoz való hozzáférésének lehetőségét, fejtette ki Molnár Sándor.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a fiatalok ötven százalékban az életkoruk ellenőrzése nélkül jutottak hozzá a kifogásolt termékekhez. Legnagyobb hatékonysággal a fiatalkorúak bevonásával indított ellenőrzések működnek: természetesen a szülőktől és az iskoláktól is beleegyező nyilatkozatokat kell kérniük. Sokszor társhatóságokkal, a NAV-val, a rendőrséggel, vagy a népegészségügyi szakigazgatási szervvel közösen ellenőriznek.
A hatósági ellenőrzést végző szervek a kis,- és középvállalkozásokkal szemben első esetben előforduló jogsértés esetén csak figyelmeztetést alkalmaznak bírság kiszabása helyett, ha a jogsértés nem veszélyeztet emberéletet, nem környezetszennyező, és testi épség vagy egészség nem kerül közvetlen veszélybe. Nagy hangsúlyt fektetnek mind a fogyasztók, mind a vállalkozók tájékoztatására, a figyelem felhívására sajtómegjelenésekkel, vagy civil szervezetek segítségével. A felügyelőség célja a biztonságos áruhoz és szolgáltatáshoz való hozzájutás biztosítása, különös figyelmet fordítanak ezért arra, hogy kiszűrjék ás szankcionálják azokat a vállalkozásokat, akik megsértik vagy veszélyeztetik a vevők vagyoni érdekeit és jogait. Emiatt a Zala megyei kormányhivatalban fogyasztói tanácsadói hivatalt is működtetnek, számolt be a Rádió Orientnek a felügyelőség igazgatója.
2011 áprilisától létezik a fogyasztóvédelem pozitív listája. Azok a vállalkozók, akik minden jogszabályi rendelkezésnek eleget tesznek, az ellenőrzés során kapott bizonyító dokumentumot a nemzeti fogyasztóvédelmi hatósághoz eljuttatva olyan igazolást kapnak, amit kifüggeszthetnek a boltban, vagy az irodában. Míg a fogyasztó számára közvetlen visszaigazolást jelez, a vállalkozókat is ösztönözheti a jogkövető magatartásra, fejtette ki Molnár Sándor. A fogyasztóbarát embléma komolyabb kitüntetés, odaítélésében civileket, érdekvédelmi szervezeteket is bevonnak.
A felügyelőség kiemelt hangsúlyt fektet a tisztességtelen és agresszív kereskedelmi gyakorlatot folytató cégek szűrésére. Jellemzően egészségjavító vagy megőrző jelzővel ellátott termékeket ajánlanak, fő célcsoportjuk pedig az idősebb korosztály, jellemzően a nyugdíjasok. A termékbemutatókon a piaci ár sokszorosáért ajánlják az árut: ez ellen azonban a felügyelőség semmit sem tehet, ha a termékek származása, minősége és az ár feltüntetésre kerül. A legjobb védekezés, ha a termékbemutató előtt megfelelően tájékozódunk a piac kínálatáról, hogy elkerüljük a kellemetlen meglepetéseket, javasolta a felügyelő.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Szeptember 17. 07:33, szerda | Belföld
Szijjártó Péter: Amerika feloldja a vízummentességi korlátozásokat a magyar állampolgárok előtt
Szeptember 30-tól az Egyesült Államokban feloldják a vízummentességi program korlátozásait minden magyar állampolgár előtt, ami újabb komoly eredmény Donald Trump elnök hivatalba lépése óta
2025. Szeptember 17. 07:31, szerda | Belföld
Orbán Viktor: egy korszak véget ért
Annak a korszaknak vége van, amikor azt tudtuk mondani, hogy tőlünk nyugatra minden jó, és semmi mást nem kell csinálni, mint lemásolni azt, ami ott történik
2025. Szeptember 17. 07:29, szerda | Belföld
KSH: a bruttó átlagkereset 693 700 forint volt, 9,0 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit
Júliusban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 693 700, a nettó átlagkereset 479 500 forint volt.
2025. Szeptember 17. 07:27, szerda | Belföld
OKF: a fűtési szezon közeledtével érdemes próbafűtést végezni
A közelgő fűtési szezon előtt, még a hidegebb időjárás beállta előtt érdemes otthon próbafűtést végezni, amelynek során időben kiderülhetnek az esetleges meghibásodások, és el lehet végeztetni a szükséges javításokat