Hírek
2014. Május 21. 05:00, szerda |
Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség
Bővülő vasúthálózat uniós támogatással
Míg az előző uniós ciklusban a közúthálózat kapott nagyobb figyelmet, a 2014−2020-as időszakban a vasút korszerűsítése élvez elsőbbséget. Erre a célra több mint 500 milliárd forintot fordít a kormány uniós forrásból - írja a Napi Gazdaság.
A múlt héten jóváhagyta a kormány a 2014−2020-as programozási időszak fejlesztéspolitikai terveit, köztük az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programot. Ha az Európai Bizottság is rábólint a tervezetre, Magyarország több mint 500 milliárd forintot fordíthat vasútfejlesztésre az évtized végéig. A Brüsszelbe elküldött koncepció tartalmazza a vasútvonalak korszerűsítését, a szűk keresztmetszetek felszámolását, a hidak felújítását és az utazási időt elnyújtó kényszerű lassítások megszüntetését is.
A Napi Gazdaság úgy tudja, a vasút rekonstrukciójának ügyét szolgálja az is, hogy Brüsszel minden olyan közúti projekt támogatását törölte az új ciklus keretéből, amely nem a transzeurópai közlekedési hálózathoz (TEN-T) tartozik. Az így felszabaduló 100 milliárd forint 70 százalékát a vasút, 30 százalékát pedig a városi közlekedés fejlesztésére fordítaná a kabinet.
A fejlesztéseket túlnyomórészt az IKOP, illetve az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz finanszírozhatja. Megépülhet a V0-ként emlegetett, 113 kilométer hosszúságú, Budapestet elkerülő, nagy sebességű teherszállításra szánt, teljesen új vasútvonal, amellyel az árutovábbítás sebessége, vagyis az ország átszelése, a jelenlegi ötről egy napra rövidülne – mondta lapunknak Pető Gábor szakértő, a MultiContact Consulting ügyvezetője.
Ázsia felől a széles nyomtávú vasútvonal a magyar−ukrán határig tart, de a teherszállítási sebesség növelésével el lehetne érni, hogy a Nyugat-Európába tartó teherforgalom a záhonyi átrakókapacitást kihasználva Magyarországon haladjon át, megerősítve hazánk kelet–nyugati összekötő szerepét − vetette fel a szakértő. Ez különösen azért időszerű, mert a szlovákiai tervekben szerepel egy széles nyomtávú vasútvonal megépítése az ukrán határtól Bécsig.
Ezek érdekelhetnek még
2025. December 17. 07:48, szerda | Belföld
DPD Hungary: kézbesítési késések alakultak ki a nagy csomagforgalom miatt egyes budapesti és főváros környéki területeken
2025. December 17. 07:45, szerda | Belföld
Varga Mihály szerint csak 2027 második felére érhető el fenntartható módon az inflációs cél
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) inflációs célja 2027 második felében érhető el fenntartható módon, de a szeptemberi előrejelzéshez képest az idén és jövőre is alacsonyabb lehet az infláció
2025. December 16. 07:10, kedd | Belföld
Orbán Viktor: ha békepárti kormányt választunk, béke lesz, ha Brüsszel-párti kormányt választunk, háború lesz
2025. December 16. 07:05, kedd | Belföld
Lázár János: Magyarországon a közlekedés mindenki számára legyen alapjog
Magyarországon a közlekedésnek mindenki számára alapjognak kell lennie - hangoztatta az építési és közlekedési miniszter hétfőn délelőtt a Vas vármegyei Rábapatyon, ahol egy autóbuszmegállóban tartott sajtótájékoztatót.